Tuesday, December 1, 2009

Horhe Luis Borhes, Pescana knjiga

Recenica je htela da bude ostroumna, a naslutio sam da je nije izgovorila prvi put. Kasnije sam saznao da joj nije bila svojstvena, ali ono sto kazemo ne dolikuje nam uvek.

Urlika

Nisam se zenio zbog neodlucnosti ili nemara ili iz nekog drugog razloga i sada sam sam. Ne boli me usamljenost; dovoljno je napora potrebno da covek trpi samoga sebe sa svojim hirovima.

Godine ne menjaju nasu sustinu, ako je uopste imamo; poriv koji ce me jedne noci odvesti na Kongres sveta bio je isti onaj koji me je na pocetku doveo u redakciju lista Poslednji Cas (Ultima Hora).

Kongres



Divljak ne moze da shvati misionarevu bibliju; putnik ne vidi istu uzad kao i posada. Kada bismo stvarno videli univerzum mozda bismo ga razumeli.

There are more things

Znam istinu, ali ne mogu da osmisljam istinu. Neprocenjiv dar saopstavanja istine nije mi dat.

Sekta tridesetorice

Raspravljalo se o problemu spoznaje. Neko je pomenuo platonsku tezu da smo vec sve videli u predhodnom svetu, tako da je spoznaja prepoznavanje; moj otac je, mislim rekao da je Bejkon napisao: ako je ucenje secanje, onda je neznanje, u stvari zaborav. Drugi sagovornik, gospodin u godinama, koji mora da je bio malo izgubljen u toj metafizici, odlucio je da uzme rec. Rece sa sporom sigurnoscu:
- Nikako da shvatim do kraja to o platonovskim arhetipovima. Niko se ne seca kada je prvi put video zuto ili crno, ili prvog puta kada mu se svidelo neko voce, mozda zato sto je bio mali i nije mogao da zna da zapocinje veoma dugacak niz. Naravno, postoje i drugi "prvi put" koje niko ne zaboravlja.

Noc darova

Horhe Luis Borhes, Pescana knjiga


No comments:

Post a Comment