Wednesday, March 24, 2010

Borislav Pekic, Vreme cuda

I  kao sto lekarstvo ne napreduje da bi lecilo, vec da bi uzgred lececi usavrsilo svoju primarnu sustinu, tako i cudotvorastvo kao najveci oblik medicine iscrpljuje svoju najdublju svrhu u unapredjivanju cudotvornosti, te nepostojece veze s Tvorcem, a ne u efektu cuda na ovu ili onu licnost.

Nevin biti- razmisljao je Toma- znaci li to biti prazan kao cup iz koga je trenuta susa isparila svaku kapljicu vode? Pust kao telo iz koga je smrt istisnula poslednji uzdah? Nicim ne nastanjen kao praznina? Ili, naprotiv, to znaci biti prepun, krcat neporocnoscu kao mazga blagom? Nakljukan nevinoscu kao curan tovljen za gurmansko uzivanje Boga? Kao sto Nojev kovceg bese zatisnut smolom, biti zatvoren svetoscu?



Vreme cuda, Borislav Pekic

Monday, March 22, 2010

Karlos Ruis Safon, Marina

Marina mi je jedno rekla da se secamo samo onoga sto se nikada nije dogodilo. Proci ce citava vecnost pre nego sto shvatim znacenje njenih reci.

Slikati znaci pisati svetlom, tvrdio je Salvat, prvo moras da naucis njegovu azbuku, zatim gramatiku. Tek tad mozes razviti stil i magiju.

Karlos Ruis Safon, Marina

Sunday, March 21, 2010

Irving Ston, Zudnja za zivotom


Kad covek moze patiti a da zbog toga ne zali to je jedna prakticna stvar, to je prava mudrost, lekcija koju valja nauciti, resenje zivotnih problema.

Sto vise patite, to treba da ste zahvalniji zbog toga. Od toga postaju najbolji slikari.

Jedini umetnici koji treba da zive na ovom svetu su ljudi koje ni Bog ni Vrag ne mogu ubiti dok ne kazu sve sto su naumili.

Irving Ston, Zudnja za zivotom

Thursday, March 18, 2010

Hulio Kortasar, Pet pesama za Kris

PET PESAMA ZA KRIS



1.
Već znatno iza mezzo
camin di nostra vita
ukazuje se teritorija ljubavi
jedan, pre mentalni, negoli hemijski, lavirint
gde moguće je
biti lagano srećom ispunjen
i bez niti ili konca rastrojene Arijadne
bez pene bez čaršava bez butina.
Sve se odvija u sklopu odraza smiraja dana
tvoja kosa tvoj miris tvoja pljuvačka.
I tamo te sa druge strane činim svojom
dok se ti sa svojom prijateljicom
igraš noćnih igara.

2.
U stvari mnogo i ne marim
što će tvoje dojke zaspati
na plavoj simetriji drugih dojki.
Ja bih ih samo prignječio
golicanjem svog dodira
pa bi se ti nasmejala upravo
kad treba iako je potrebno bilo i za očekivati
da samo zajecaš.

3.
Odlično znam šta dobijaš
kad se izgubiš u zadovoljstvu.
Jer je to tačno ono
što bih i sam osetio.

4.
(Tačna ispravka: to što smo se na kraju dana sreli na šetalištu.)

5.
(Voleo bih da poveruješ
da je ovo smešna igra
nadoknada
kojom sebe tešim zbog udaljenosti.
Nastavi onda da plešeš
na ogledalu drugog tela
pošto si se meni
tek
ovlaš
nasmešila.)

Hulio Kortasar

Wednesday, March 10, 2010

Herman Hese, Stepski vuk


Covek srednjeg veka gnusao bi se jos vise citavog naseg danasnjeg zivota, kao svirepog, uzasnog i varvarskog! Svako doba, svaka kultura, svaki obicaj i tradicija imaju svoj stil, svoje prefinjenosti i grubosti, svoje lepote i svireposti, svako doba smatra izvesne patnje prirodnim i izvesna zla podnosi strpljivo. Coveciji zivot postaje pravi pakao i istinska patnja tek onda kada dve epohe, dve kulture i religije presecaju jedna drugu. Covek antike koji bi morao da zivi u srednjem veku kukavno bi se ugusio, isto kao sto bi se i neki divljak morao ugusiti usred nase civilizacije. Postoje vremena kada citava jedna generacija dospeva izmedju dve epohe, izmedju dva nacina zivota, tako da gubi svaku prirodnost, svaki moral, svaku sigurnost i cednost. Razume se, ne oseca to svako podjednako snazno. Priroda kao Niceova morala je da pretrpi sav jad danasnjice za vise od jedne generacije unapred- ono sto je morao da ispasta, u samoci i bez razumevanja ostaloh, sada moraju da pretrpe hiljade.

Stepski vuk

Ljubavlju nazivamo svaku moc, svaku svaku sposobnost da sosecamo, kao i superiornost da se osmehujemo u patnji. Ljubav prema sebi i sopstvenoj sudbini, nezni pristanak na ono sto Nedokucivi zeli da ucini s nama i onda kad nismo u stanju da ga vidimo i razumemo- to treba da bude nas cilj.

Iz pisama

Herman Hese

Wednesday, March 3, 2010

Umberto Eko, Tajanstveni plamen kraljice Loane

Malo pre magle:

Mi zivimo u tri trenutka, ato su trenutak iscekivanja, trnutak pozora i trenutak secanja. Nijedan od njih ne moze da se lisi druga dva. Ti ne mozes da tezis ka buducnosti zato sto si izgubio svoju proslost. A to sto znas sta je uradio Julije Cezar ne moze da ti pomogne da znas sta ces ti da uradis.



Malga i Dante:

Magla stenje, oluja se dize liscem sustavim puni jaruge ledene crvendac svom zaklonu stize zivice jedne. Pod maglom zvuci titravi liju trscakom plamene jeze odjekuje vika nad maglom ponosno se viju obrisi zvonika.

Milanske magle Vitorija Serenija:

Vrata su uzalud odskrinuta u vecernjoj magli niko ni da udje ni da izadje osim mirisa smoga glas ulicnog prodavca - paradoksalan- milansko Vreme pomoc i alibi u magli tajanstvene stvari pokrivene hodaju ka meni od mene odstupa proslost kao istorija proslost kao secanje: dvadeset trinaest trideset tri godine poput brojeva tramvaja

Umberto Eko, Tajanstveni plamen kraljice Loane